Ааа, Ууу, Ммм…

6
Добави коментар
sa6eto
sa6eto

Медитация с ОМ – какво е това Най-класическата форма на медитация е Джапа (многократно напевно повтаряне на звук или дума) с Мантрата ОМ или с някоя друга свещена дума, звук, или стих. (изображение на санскритския символ) Каква е философията и значението на ОМ ОМ мантрата е съчетание от три звука Ааа…, Ууу…, Ммм… Това е вибрация която започва от най-долната част гърдите и се предвижва нагоре като завършва с носово вибриране на устните. Затова мантрата се нарича още Пранава – което означава “Ъм – кане”. Според Шива Пурана (1.17.4) Етимологичното обяснение на Пранава е “Пра” идва от Пракрити-материята и “-нава” означава лодка. Така цялото значение на Пранава е лодката която ще пренесе Йогинът през материалния свят до Брахман. ОМ това е мистичния първоначален звук Шабда от който произлизат останалите четири Танматри. От Танматрите произлизат петте елемента. От петте елемента е създаден целия видим материален свят а също така и мисловния свят . Символично АУМ представлява всички възможни звукове които могат да се произнесат – тоест цялата азбука. Звукът „А” започва възможно най-дълбоко в гърлото и гърдите. Звукът „М” е завършващият звук и той представлява носово вибриране на устните. Така между тези два звука се произнасят всички останали звукове. Тоест между тези два звука се намират всички останали звукове. Това са един вид алфата и омегата на санскритската азбука.  Тоест с Ом се означават всички звукове, всички букви в санскрит. Буквите пък са съставна част на думите, тоест Ом е символ на всички думи. Всяка една дума е знак на даден предмет или явление. Всяка мисъл също е съставена от думи. Така може да се каже, че ОМ е символично представяна на цялата материална вселена. Всяка една мисъл или идея е съставена от отделни думи или от отделни представи на които може да се даде съответната дума. Така може да се каже, че ОМ е символично представяне на целия умствен и материален свят. Когато се прави Джапа на ОМ се повтаря многократно ОМ, ОМ, ОМ … Това многократно повтаряне създава една верига от звук-тишина, звук-тишина, звук-тишина… Звуковата част е Матра, а интервалът от тишина между двата звука се нарича Аматра. Аматрата е символично представяне на Абсолютната Реалност – Брахман. В Мандукя упанишада (1.1.) се казва: “…всичко което е в миналото, настоящето и бъдещето е наистина АУМ. Това което е отвъд тази тройна концепция за време е също наистина АУМ.” В Брихадараняка упанишада (5.1.1.) се казва: “…АУМ е означение на всепроникващия, най-висшия, неизменен Брахман. От Аум са били създадени всички обекти на желание, всички свери на действие, всички Богове, всички Веди, всички жертвоприношения, всички светове, всички причини и следствия, цялата движеща се и не движеща се вселена.” Според Мандукя Упанишада – трите съставни елемента на ОМ Аааа… Уууу…Мммм… се отнасят съответно за трите състояния на обусловеното съзнание: състояние на будност, състояние на сън със съновидения и състояние на дълбок сън. Ефектът от Джапа зависи от продължителността на мантрата. Ако ОМ се произнася често на къси интервали това спомага за концентриране на ума и избягването на странични мисли. Но това може да доведе до разсейване на ума поради увеличаване на личното материално богатство – според Йога Мантра Самхита. Когато интервалите са с голяма продължителност, тогава в резултат се развиват Сидхи (свръхестествени способности), и също така се неутрализира “лошата карма”, изкореняват се резултатите от недобрите деяния в миналото но в същото време това може да доведе до влошаване на здравословното състояние на практиканта. Когато продължителността на произнасянето на мантрата е нито дълго нито късо, това води до Себепознание.