Най-великите мафиотски филми в историята

1
Добави коментар
fzuberski
fzuberski

Мъжките филми са на изчезване, брато. Сега гледаш “Перла”, “Забраненият плод” и какви ли не глупости, с които ни облъчват националните телевизии. Старите филми са класика и именно заради това ти предлагаме някои от т.н. стара школа. Това са ленти за мъже с топки, които се издигат в престъпния свят, но никога не се задържат на върха. Преди правеха филми за мъже, сега правят такива за жени. Ако не си се изнежил, задължително гледай тези ленти и после спокойно можеш да кажеш на твоята “Ще ти направя предложение, на което не можеш да откажеш”, като го казваш докато се почесваш с опакото на ръката по брадичката.

Представяме ти най-великите мафиотски филми в историята на киното.

“Мафиоти” (Wise Guys)

“Мафиоти” (Wise Guys)

Италиано-американецът Хари Валентини (Дани де Вито) и еврейският му приятел Мо Дикстийн (Джо Прископо) заемат най-долното стъпало на банда в Нюарк оглавявана от мафиотския бос Антъни Кастело. Тяхната работа е да тестват бронираните жилетки на шефа си или да му запалват колата, която всеки път може да избухне. Свежарската комедия с мафиотски характер е наистина свежа и е повече от жалко, че я няма по торент-тракерите.

Филмът е изпълнен с неповторими ком ични ситуации, макар че има моменти, в които ти се свиват топките от страх. Ние гледахме филма по TV1000 и честно да ти кажем, този филм се нареди сред любимите ни. Режисьор на лентата пък е не кой да е, а Брайан де Палма. Така, че смятай!

“Готи” (Gotti)

“Готи” (Gotti)

Историята на Джон Готи – от бедното момче в Неапол до човекa от фамилията Гамбино, чието име всява страх и респект в страната на уличните закони. Едно от най-подценяваните заглавия в жанра, главно заради сравнително скромния си актьорски състав и факта, че бе излъчен предимно на малкия екран, филмът проследява историята на легендарно за италианската мафия име – Джон Готи.

Дело на режисьора Робърт Хармън, направил име преди това с фантастиката “The Hitcher”, лентата така и остана встрани от погледа на широката публика. Арманд Асанте прави феноменална роля като един от последните кръстници на мафията, роден в Неапол и издигнал се до най-високите върхове на Коза Ностра. Не по-малко впечатляващ е и ветеранът Антъни Куин като покровителя му Нийл Делакроа.

За съжаление, “Готи” се размина с отличията, въпреки че бе номиниран в цели три категории на “Златния глобус” – несправедливост, която ни тежи и до днес.

“Дони Браско” (Donnie Brasco)

“Дони Браско” (Donnie Brasco)

Агент на ФБР под прикритие изоставя семейството си, за да се внедри в мафията с помощта на застаряващ наемен убиец, мечтаещ един ден да достигне върховете на престъпната империя. Пример за най-успешния начин за падението на една империя – предателство отвътре, “Дони Браско” е екранизация по драматичната история на известната нюйоркска криминална фамилия Бонано, чиито членове един по един бяха осъдени в последните няколко десетилетия.

Основни заслуги за успеха на лентата има безспорният британски талант Майк Нюъл, който неслучайно е наричан “златното момче на британското кино” (след като предизвика фурор с комедията “Четири сватби и едно погребение”, той създаде именно настоящото заглавие, за да режисира след това част от поредицата за Хари Потър, доказвайки, че няма жанр, който да му се опре).

Колкото до екранния тандем между Джони Деп и вече закоравелия в бранша Ал Пачино, той е меко казано впечатляващ.

“Казино” (Casino)

“Казино” (Casino)

Сам е избран от мафията да осъществи нейна многомилионна операция в Лас Вегас. За да защитят инвестицията си, босовете прикрепят към него стария му приятел – буйния Ник Санторо, разчитайки на комбинацията “ум и сила”. Всичко обаче се променя, когато в картината се намесва сексапилната Джинджър.

След успеха на “Добри момчета” Скорсезе, Де Ниро и Никълъс Пиледжи се събират отново, за да ни разкажат най-мрачните истории на подземния свят в Меката на хазарта – Лас Вегас. Този път обаче, в каста блестят Джо Пеши и Шарън Стоун, които придават допълнителен привкус на тази брутална приказка за цената на успеха, оценена положително не само от широката публика, но и от критиката (въпреки че не бе отличена с Оскар).

“Недосегаемите” (The Untouchables)

“Недосегаемите” (Untouchables)

Агентът от ФБР Елиът Нес събира малък, но добре подбран екип, с който се хвърля в жестока битка със самия Ал Капоне.

Филмът е поредният шедьовър, базиран на автобиографичен роман – този път на легендарния агент на ФБР Елиът Нес, разказващ за борбата му срещу знаменития мафиотски бос Ал Капоне и наложения от него “сух режим” в Чикаго. Дело на не по-малко популярно име в кино средите – Брайън де Палма, лентата представя и мечтан от киноманите актьорски сблъсък – между Кевин Костнър и Робърт де Ниро в ролята на Капоне. Допълват ги имена като Анди Гарсия и Шон Конъри, последният от които бе отличен и с Оскар за поддържаща мъжка роля през 1988 г. (макар и единствен в кариерата му до момента). Както и да се опитаме да определим днес “Недосегаемите”, то със сигурност ще ни е трудно да дадем достатъчно точно определение на мястото, което заслужава в историята на киното.

“Добри момчета” (GoodFellas)

“Добри момчета” (GoodFellas)

Историята на три централни фигури в престъпния живот на Ню Йорк, издигнали се до върховете на мафията от обикновена квартална банда. Отново Скорсезе и отново добре познатите имена на Робърт де Ниро и Джо Пеши – това трио е като нарицателно за ганстерските епоси през 90-те, точно преди култовият режисьор да открие новия си любимец Леонардо ди Каприо.

Тук обаче, е нужно и малкото уточнение, че това е първият път, в който те работят над екранизация на книга на Никълъс Пиледжи (в случая над бестселъра “Wise Guy”, разказващ за действителната история на Хенри Хил).

Лентата е високо оценена от масовата публика и критиците, а Джо Пеши печели Оскар за поддържаща роля, но поне според нас и тук Скорсезе е доста несправедливо подминат от Академията, тъй като филмът се доближава максимално близо до безспорния номер еднo в жанра – “Кръстникът”.

“Белязаният” (Scarface)

“Белязаният” (Scarface)

Филм за историята на кубинския бежанец Тони Монтана (Ал Пачино), който се пръвръща в криминален епос и един от най- запомнящите се филми в историята на киното. Тони заедно със своя приятел Мани Ривера (Стивън Бауър) се преселват в Америка и започват стъпка по стъпка да се изкачват в йерархията на подземния свят. След многобройни премеждия дребния мошенник се превръща в един от големите гангстерски босове в Америка. Със съвместната работа на режисьора Брайън Де Палма, сценариста Оливър Стоун и неповторимия актьпрски талант на Ал Пачино, римейка на едноименния филм от 1932 год. се превръща в образец в криминалния жанр.

“Пътят на Карлито” (Carlito’s Way)

“Пътят на Карлито” (Carlito’s Way)

Карлито Бриганте (Ал Пачино) току що е излязъл от затвора, излежал е само 5 от 30 си години присъда, благодарение на своя приятел и адвокат Дейвид Клайнфелд (Шон Пен). Карлито не иска отново да влиза в мръсния бизнес. Става съсобственик на бар, среща се със старата си любов Гейл и всичко върви като по вода, докато един ден Клайнфелд, който по време на отсъствието му е станал “важна клечка” и му иска услуга. “Услугата може да те убие по-бързо от куршум”. Карлито приема на пръв поглед почти безобидното предложение защото е задължен на Клайнфелд. Но нещата се усложняват, когато по време на операцията Дейвид убива наркобарона, който всъщност е трябвало да спаси от затвора. От тук нататък започва напрегната надпревара на живот и смърт, която до края на филма ще ви държи на нокти.

Режисьорът Браян ДеПалма и Ал Пачино с неповторимата си игра постигат впечатляващ резултат – създаването на филм, който успява да ни държи под напрежение през цялото време, да ни очарова със невероятна актьорска игра и не на последни място да ни накара да се замислим за върху същноста на живота и мечтите, които могат да се изплъзнат като вода между пръстите ни, точно когато мислим че сме ги постигнали.

“Сицилианецът” (The Sicilian)

“Сицилианецът” (The Sicilian)

Джулиано е млад сицилианец, който краде от богатите и раздава на бедните, които го приветстват като свой спасител. С нарастването на неговата популярност, расте и самочувствието му. Неизбежно настъпва моментът, в който Джулиано решава, че е станал по-могъщ от своя покровител – шефа на мафията дон Мазино Кроче. В отговор, донът организира убийството на високомерното парвеню, убеждавайки неговия братовчед и най-близък съветник да сложи край на живота му.

Действието се развива през 1950, в края на двугодишното изгнание на Майкъл Корлеоне в Сицилия и се фокусира върху историята за сицилианския бандит Салваторе Джулиано, и конфликта му с местния “глава на мафията” дон Мазино Кроче. Филмът е писан от Марио Пузо и се явява като част от “Кръстникът”, но във филма Майкъл изобщо го няма. Лентата е базирана на историята на Джулиано, която всъщност е по действителен случай. Ако не вярваш, виж в гугъл.

“Кръстникът” (The Godfather) – трилогията

“Кръстникът” (The Godfather) – трилогията

Историята на една фамилия в жестоката борба за власт в Ню Йорк, в която няма правила и закони. Тук и критика, и публика са единодушни – “Кръстникът” е най-епохалният и велик филм на ганстерска тематика, създаван някога в света на киното, а според мнозина и най-добрият въобще. Тук приемаме, че говорим и за трите части, които са неразривно свързани помежду си.

Именно от мафиотската сага, създадена по легендарния роман на Марио Пузо, тръгва пътят на едно от най-големите имена в седмото изкуство – Ал Пачино, а Марлон Брандо остава неповторим в гения си при пресъздаването на главата на фамилията Вито Корлеоне.

Копола пък си спечелва прозвището “Кръстникът” заради работата си над филма и неслучайно до момента е сред най-знаменитите имена на световния екран със своите 5 награди “Оскар”. Любопитно е да отбележим, че за втората част на трилогията той печели статуетката за режисура, а тази за оригинална музика на филма отива при баща му Кармин.

Де Ниро и Брандо пък печелят отличието за една и съща роля – на Дон Корлеоне, но представен в различни години от живота си.