БЛОГ ЗА СЕРИОЗНИ ХОРА: ГУЕЙ ГУ ДЗЪ – IV ЧАСТ. ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ СРЕЩУ ОВРАЗИТЕ

1
Добави коментар

Коментар на Тао Хундзин:

 Ако къщата започне да се
руши поради свлачище, образувалата се яма тряб­ва да се засипе и да се заобиколи
с насип. Ако пък вече не е възможно да се спаси къщата, тя трябва да се разруши
и да се построи нова на друго място. В хор­ските работи трябва да се постъпва
по същия начин.

Нещата имат свое естество,
в делата има единство и противоречие. Ето защо понякога не може да се види
близкото, затова пък може да се познава далечното. Когато не забелязваме това,
което е пред очите ни, така е, защото не умеем да се вглеждаме в живота. Който
е способен да вижда далечното, той умее да съзерцава миналото и да гледа в
бъдещето. Онова, което наричат овраг, е голяма пукнатина в земята. Оврагът
започва от малка канавка. Докато канавката е още малка, тя може да се засипе и
да се изравни със земята, да се огради с плет. Това именно се нарича „засипване
на оврага“.

Мъдрият знае кога назрява
опасност и се готви да й противостои. Той съди за нещата според обстоятелства­та,
обмисля проницателни планове и забелязва всичко наоколо – от крайчето на
есенната паяжинка до плани­ната Тайшан. Разнасяйки по света мъдростта си, той предотвратява
и най-малките недобри домогвания. Ето такова „засипване на овразите“ е
изкуството на Дао.

Когато в Поднебесната царят
междуособици и раз­мирици, на върха не стои просветен господар, а владе­телите
не притежават добродетели, тогава низките хора се впускат в грабежи и бунтове.
Достойните мъже не си намират приложение, мъдрите се скриват в тълпата, в света
властват алчни измамници, в отношенията между владетеля и поданиците няма
правда, имотите на предците са съсипани и брат тръгва на война срещу брата, а
синовете изоставят бащите си и наоколо, накъдето и да погледнеш, царят
размирици, – ето това се нарича „поява на оврази“. Когато мъдрият владетел
вижда, че някъде може да се образува овраг, той неза­бавно взема защитни мерки.
Ако напастта може да се ликвидира, той я ликвидира. Ако пък не може да се
справи с нея, той някак се приспособява: дава отпор ту тук, ту там, тук оправя
нещо, там укрепва.

При управлението на
Петимата владетели превъзмогвали гибелната стихия.
При Тримата владе­тели към нея се приспособяват. Защото
по онова време междуособиците сред владетелите вече били безброй и онзи, който
можел да надвие другия, се смя­тал за най-важният.

Откакто са възникнали Небето и Земята, в
света не може без оврази и към това трябва да се отнесем с внимание. Който е в
състояние да предвиди размирицата, той е ис­тински мъдрец. Истински мъдрият е
слуга на Небето и Земята. Ако не е възможно да се предотврати напастта, той се
скрива и изчаква. А когато бедата може да се над­делее, прави план за действие.
Той може да действа в съгласие с върховете и може да надзирава низините. Умее
да постъпва според обстоятелствата и по такъв начин да пази духовните сили на
Небето и Земята.