Ако попитаме десет души около нас, дали биха оцелели без музика, те вероятно биха отговорили отрицателно. Странно наистина, музиката не е като въздухът, нито като водата или храната, но тя е насъщният за душата – ето защо почти никой от нас не би могъл да си представи живота без нея.
Специалистите по неврология имат дори научно обяснение за този феномен. При извършените наблюдения чрез томография става ясно, че докато слушаме музикални изпълнения, мозъкът ни отделя хормона допамин, особено ако те са сред любимите ни хитове. Освободеният допамин рефлектира върху емоционалното ни състояние, паметта ни и дори върху способността да взимаме правилни решения. До известна степен насладата, която можем да получим от определен тип музика, е програмирана от нашия център на удоволствие в мозъка.
Ако искаме да подобрим настроението си, можем да пуснем радиото и да се оставим на неангажиращите модерни парчета. Ако търсим изчистване на стари спомени, може би е за предпочитане да се обърнем към ретро музиката. За максимален ефект е добре да си поставим слушалки.
А ако държим да сме на честотата на креативността и да подготвим ума си за учене, можем да се спрем на варианта с класическата музика. Всъщност нейният ефект е далеч по-съществен и тя спокойно може да бъде определена като хапче за щастие. Ето защо експертите съветват бременните да пускат записи на бебетата си още в утробата от прочути автори, творили класика.
Има някаква магия не само в процеса по композиране на симфоничните творби, но и в самите инструменти, които участват в представянето на крайния резултат пред слушателите. Любопитно е също какво представляват те и каква е специфичната им роля в оркестъра.
Групи инструменти в симфоничния оркестър Инструментите, които влизат в състава на симфоничния оркестър, са разделени в четири групи: струнни, дървени духови, медни духови и ударни. Струнни инструменти Цигулка
Най-малкият инструмент в тази категория, който е предпочитан от различни музикални жанрове. Цигулката се е появила във вида, в който я знаем през 16-ти век в Италия, като през 18-ти век се правят допълнителни промени по инструмента. Един от най-популярните инструменти в симфоничния оркестър и доста предпочитан от композиторите.
Насладете се на един от най-прекрасните цигулкови концерти, дело на Пьотр Илич Чайковски:
Виола
Тя е малко по-голяма като размери от цигулката. Характерен за нея е нежният, мек и наситен звук. Интересното за нея е, че се е появила преди другите странни инструменти, още в края на XV век.
Виолончело
Челото е третия по височина струнен инструмент. Наподобява контрабаса, но е по малък като размери, издава нисък и плътен звук – води се към групата на басовите струнни инструменти. Подпира се на земята.
Вижте и чуйте един от най-големите шедьоври – концерта за виолончело на чешкия композитор Антонин Дворжак:
Контрабас
Най-големия по размери и с най-нисък звук, басов струнен инструмент. Трудно е да се свирят бързи и солови пасажи на контрабаса, но пък е перфектен за основа, а също така и за щрих пицикато.
Дървени духови инструменти Флейта
В древността флейтата е била обикновена свирка, а днес тя е значително подобрена и се произвежда не само от дърво, но и от сребро. Звукът от флейтата е висок и магичен, също като песните на птиците.
Обой
Обоят издава нежни и красиви тонове, които не могат да се опишат като масивни или със значима широта. Звукът от него обаче е пробивен
пробивен и доминиращ.
Кларинет
Интересното за кларинета е, че той се изработва от кокосово или абаносово дърво. Той е вид тръба с клапи, отвори и мундщук. Звукът е в нисък регистър. Възможностите му са динамични и изключително гъвкави.
Фагот
Самото име на фагота означава сноп, което вероятно му е дадено, тъй като в разглобен вид, той е като вързоп от пръчки. Счита се за сложен инструмент, който се крие зад маска, но умее да изпъква по неописуем начин със своите внезапни включвания в симфоничните произведения.
Медни духови инструменти Тромпет
Едно от най-старите музикални средства, известни от над 1500 г. пр.н.е. Тръбата, през която се е продухвал звукът, е издавала силен, бръмчащ звук. Днес тръбите са месингови и издължени, като формата е леко закръглена. Звукът на тромпета е най-висок сред останалите медни духови инструменти.
Тромбон
Има сплескана форма и малко наподобява на буквата S. Популярен е още от 15 век и прилича на тромпета, но е с по-големи размери. Наричат го още и цугтромбон.
Валдхорна
Наименованието му означава горски рог, а в древността се е употребявал за издаване на сигнали при лов и военни битки. Малко по обемист е от тромпета и тромбона.
Туба
Другите му названия са баритон или еуфониум. Той се отличава с най-ниско звучене в духовия оркестър и е най-големия духов, меден инструмент.
Ударни инструменти Чинели
Всички знаем какво представляват чинелите – приличат на кръгли, обърнати и позлатени чинии. Има различни видове, а присъствието им е особено ярко и с продължително отзвучаване.
Ксилофон
Първи го използва в оркестър френският композитор Камий Сен-Санс, с което постига специални звукови ефекти в своите произведения. Състои се от пластини от дърво, които са подредени според височината си – от ниски към високи, също като клавишите на пианото.
Маракаси
Маракасите имат кухи тела, които са напълнени със семена, пясъчен материал или ориз. Пълнежът може да бъде и синтетичен. Телата са изработени от кокосови орехи, кратунки и дърво. Издават свистящ звук, когато се разтърсват с ръце.
Тимпани
Пренесени са в симфоничния оркестър от фолклорните традиции, свързани с изпълнения на военните. Тимпанът е сроден на барабана и може да бъде в ролята на солов инструмент, както и като камерен.
Дайре
Дайрето е изградено от обръч, обвит в кожа и зилове. Той е мултифункционален, тъй като може да се свири на него не само с удари, но и чрез разклащане. Обикновено служи за подържане на ритъм.
Клавеси
Клавесите представляват две летви, които не са по-дълги от 30 см. Срещат се не само дървени, но и направени от фибростъкло и пластмаса. Звукът от тях може да се оприличи на ксилофона, когато са изработени от евкалиптово дърво.
Триангел
Триъгълна метална пръчка с отворен край. За да издава звук, той не бива да се опира на стена, а да виси свободно в пространството. Задейства се чрез тънка метална пръчка.
В симфоничния оркестър играят главна роля също органът, арфата, роялът, но не влизат в нито една от изброените групи инструменти.
И като за край, за да се уверите, че в музиката няма граници, чуйте един от най-лесните за изпълнение концерти за пиано, който е и безспорно един от най-прекрасните за всички времена – Концерт за пиано и оркестър номер 1 на Едвард Григ:
Благодарности на Music Art Center – уроци по музика в София.