Маршрут в Родопи: с.Широка лъка – Смолянски езера

Време: 4 часа
Разстояние: –
Бр. спирки: 1

Първи етап (село Широка лъка – местност Превала)

Началната точка на маршрута е село Широка лъка. Тръгвате в посока към курортен комплекс Пампорово и след четвърт час стигате до моста над Широколъшка река и поемате надясно. Вървите по горски път на десния бряг на реката (река Ослен). Скоро ще достигнете до защитената природна забележителност „Летната гора“ – вековна смърчово-еловна гора. Петнайсет минути по-късно ще стигнете до чешма, чиято вода според местните е лековита. Чешмата е наречена Гергана (или Езмото) и до нея има масичка и пейка за отдих. Маршрутът продължава нагоре по пътя и 40 минути по-късно след ляв завой ще стигнете до още една чешма – наречена Джуфарови. Отляво, надолу по склона ще видите Широка Лъка и по-точно махалата Гращица. Трийсетина минути по-късно ще стигнете до асфалтиран път. От това място се откриват чудесни гледки към околните пейзажи. На югозапад ще видите височините Кузуятак (2109 м.) както и рида Мечата каба. На запад се намира връх Турлата (1824 м.), а малко по-надясно връх Широколъшки снежник (2188м.). На изток се намира местността Ливадица – обширни ливади на с. Стойките, а на югоизток Черни връх (1845м.) и височината Врача, където се намират останки от крепост по времето на Второто българско царство. Маршрутът напуска асфалтирания участик и продължава в източна посока по черен път през местността Ливадица. Остави ви малко над час ходене до местността Превала. За около 10 мин. след края на ливадите ще започне изкачване по широк горски път в югоизточна посока. Изкачването трае около 40-45 минути и в края ще стигнете до местността Кабата. След местността Кабата, вашият маршрут продължава по камиенонен път в източна посока и скоро ще стигнете до местността Превала.

Втори етап (Местноста Превала – Смолянски езера)

След достигане до местност Превала вървите около 45 мин. до местност Крива река по асфалтирания път за град Смолян. Петнайсет минутен преход ще ви доведе до почивна станция Мечта. Заобикаляте сградата от лявата страна и след 15 мин. ще преминете край едно от Смолянските езера. Пътеката е добре маркирана и оформена. Няколко минути по късно ще достигнете и до самата хижа Смолянски езера. Край хижа Смолянски езера се намират три от езерата, като едно от тях е и най-дълбокото от всички – Мътното езеро. Мътно езеро е дълбоко около 4 и половина метра. В близкото минало почти всяко от езерата е било пригодено за микроязовир. Най-голямото от Смолянските езра е Бистрото езеро – с площ около 10 декара.