Магически Деяния на Българите Преди Сражения

2
227
Добави коментар
ezoterikabg.net
ezoterikabg.net

Магически  Деяния Преди Сражения- откъс от книгата “ Вярата на Първобългарите “ от В.Бешевлиев

В 35 отговор на папа Николай Първи се съобщава,че българите имали обичай не само да съблюдават известни дни и часове,но и да извършват заклинания,игри,пеене и някакви гадания преди да влязат в сражение.

За съжаление 35 отговор не казва какви са били заклинанията и кой ги е извършвал.По всяка вероятност това са били някакви баяния,които са имали за цел да сломят или да вържат силата на неприятелите.Те са били извършвани навярно от първобългарските шамани,понеже баянията и заклинания папатата са били едни от главните шамански длъжности.35 отговор не определя също така какви са били игрите и песните,които са предшествали сражението,нито кой ги е извършвал.Във всеки случай обичаят да се играят военни игри и танци преди сражение се среща при много народи.Тези игри имат за цел да увеличат силата на бойците.Същото значение имат и песните. Чрез игрите и песните се достига до състоянието на екстаза,което именно усилва свръхестествената сила на играещия и пеещия.Според 47 отговор първобългарите са се отдавали на игри и през друго време и за това са питали дали е позволено да вършат това и през четиридесетница.Безспорно и тези игри са имали сакрално значение ,поради което ги е папата ги е забранил.Може би тези игри да са били шамански.

Най-сетне 35 отговор споменува още,че първобългарите имали обичай преди да започнат сражението да гадаят за неговия изход.За съжаление и тук изворът не съобщава как е ставало това гадаене.Може би то е било подобно на това ,което готския историк Йорданес съобщава за хуните,които имали обичай да гадаят бъдещето по животински вътрешности и очистени кокали.

Магически Деяния на Българите Преди Сражения

За магическите деяния на първобългарите ,извършвани преди сражение дават любопитни сведения и два византийски извора във връзка с Крумовата обсада на Цариград през 813 година.Тези сведения очевидно не могат да се отделят от това,което съобщава 35 отговор.Ето що разказва византийският хронист Теофан :

Магически Деяния на Българите Преди Сражения

Същото събитие обаче с малко по-големи подробности относно жертвоприношението и магическите деяния предава и неизвестния автор на Historia di Leone Bardae.Преведените два текста се допълват взаимно.Според първия от тях Крум най-напред обиколил мястото пред стените от Влахерните до Златната врата като показвал войската ,която била с него.Това обикаляне би могло да се тълкува двояко- като военна игра в смисъла на 35 отговор или като магическо обикаляне с цел да се създаде кръг макар и непълен около Цариград,за да се свърже силата на бойците с града или за да се придобие властта над града.

Подобно значение има може би и желанието на Крум да забие копието си в Златната Врата.Това магическо деяние принадлежи навярно към т.н . контагиозна магия,тоест каквото се стори на една част от даден обект със същото се заразява или същото се извършва и върху целия предмет.Например ако се изгорят нокти,коса или част от дреха ,ако се забие острие в следите от стъпки,то лицето на което принадлежат започва в последствие на това да линее и умира. Ето защо ако Крум забие копието си в Златната Врата едно от най-важните входни места на Цариград,то целият град щял да бъде сразен поради вътрешната връзка,която съществува според първобитния начин на мислене между отделните градски части и целокупния град и на тайнствената сила,която се крие в копието.Изглежда ,че византийския император ЛЪВ добре схващал смисъла на това магическо забиване на копието от страна на Крум и затова е отвхрълил Крумовото искане.

След обиколката Крум извършил голямо жертвоприношение.Той принесъл в жертва не само животни,но и хора може би на върховния бог.След това навярно ,за да отстрани от себе си и от войската всички лоши влияния и по този начин да се приготви по-добре за предстоящото сражение, Крум извършил над себе си и над войската магическото деяние очищение(lustratio). За тази цел той намокрил краката си в морето,умил се и поръсил войската си.Водата,особено морската се смята у много народи за най-дейно очистително средство.У чувашите,които се смятат за потомци на волжските българи,животното предназначено за жертвоприношение след изпълването очистителната молитва се поливало с вода до тогава докато потреперя след което се убивало.

Поръсването с вода се среща както в чисто религиозни обряди ,така и в някои магически деяния.Изворът не съобщава дали Крум се е окъпал в морето.Обаче след като се има предвид колко широко разпространен е обичая да се къпят в текуща вода,особено в реки за очищение,то е много вероятно Крум да се е окъпал в морето или поне да се е измил с морска вода.Не е изключено самото човешко жертвоприношение да е принадлежало също към очистителния обряд,понеже човешките жертви имат не рядко очистително значение.Обичаят да се очиства войската преди сражение се среща и у други народи,например у старите македонци,римляните и др.

Магически Деяния на Българите Преди Сражения

След очищението войската поздравила Крума,а наложниците му се кланяли и го славели,когато той преминал сред тях.Дали тези поздрави и поклони са имали също някакво магическо значение,не може да се каже с положителност.Обаче като успоредица на Крумовото прославяне от страна на жените може да послужи следното известие на Приск за Атила :Византийският историк Приск съобщава ,че Атила е имал много съпруги.Според Прокопий в походите на хуните вземали участие и жени.

 

Космогенезис на Древните Българи

Структуриране на водата и връзката с Космоса

Звездата на Мага- Седмолъчната Розета от Плиска

Портрет по Снимка за Подарък

Оригинален Подарък за Всяка Дама