ppIANISSIMO 2016: Пърформанс на Ирина-Калина Гудева, Айнар Кандинг и Борислава Танева

3
Добави коментар
moringa
moringa

14 април 2016 г., 19:30 ч., Студио 1 БНР, бул. „Драган Цанков“ 4, София Вход свободен!

◊ ПРОГРАМА

Глава първа: Съществувание

. Бо Люндбю-Яер (р. 1964, Дания): Из Пейзажи [посветени на Ирина-Калина Гудева] Ходейки (2006), версия за глас, пиано и лайф-електроника (2016) ** [текст: Мортен Сьондергор]

. Юлия Ценова (1948-2010, България): Менада за глас и контрабас с хореография (2005) [посветена на Ирина-Калина Гудева]

. Александър Танев (1928-1996, България): Обряд за пиано (1980), импровизирана версия за пиано и лайф-електроника (2016) **

Глава втора: Любов

. Яел Ашер „Кат” Мондиано (р. 1963, Израел/Дания/САЩ): Скица 5/12 за електроника (2002) *

. Йеспер Холмен (р. 1971, Дания): En Ti La Terra за глас (2005) * [текст: Пабло Неруда; посветена на Ирина-Калина Гудева]

. Лине Тьорнхьой (р. 1960, Дания): Моят любим за глас и контрабас (2010) * [текстови фрагменти из Книга Песен на Песните, подбрани от Ирина-Калина Гудева] Глава трета: Въставане

. Ивар Фраунберг (р. 1950, Дания): Из Ilerqorsutin за глас и контрабас (1978) Pas Satisfaite De Son Homme *

Глава Четвърта: Илюзии

. Емил Табаков (р. 1947, България): Мотиви за контрабас и електроника (1978)

Глава пета: Осъзнаване

. Ларс Граугард (р. 1957, Дания): Проекция за контрабас и лайф-електроника (2005) * [посветена на Ирина-Калина Гудева]

. Айнар Кандинг (р. 1965, Дания): Огънят в земята за глас с хореография (2012) * [текст: Пиа Тафдруп]

Глава шеста: Танго за двама

. Айнар Кандинг (р. 1965, Дания): Recomenzar el infinito (2012), версия за контрабас, пиано и лайф-електроника (2016) ** [текст: Пабло Неруда; посветена на Ирина-Калина Гудева] I. Papilio Machaon: Танго Симетрии Асиметрии Papilio Machaon II. Yo te amo III. Тарантела Глава седма: Еволюция

. Айнар Кандинг (р. 1965, Дания): Arild за контрабас, пиано и лайф-електроника (2003) * [текст: Мари Лундквист; посветена на Ирина-Калина Гудева]

Глава осма: Пейзажът

. Бо Люндбю-Яер (р. 1964, Дания): Из Пейзажи [посветени на Ирина-Калина Гудева] Луната над нас (2006), версия за глас, пиано и лайф-електроника (2016) ** [текст: Мортен Сьондергор]

. Пеле Гудмундсен-Холмгрийн (р. 1932, Дания): Из За пиано за соло пиано (1992) II. Приспивна песен *

Глава девета: Отдаване

. Бо Люндбю-Яер (р. 1964, Дания): Из Пейзажи [посветени на Ирина-Калина Гудева] Другата страна на пейзажа (2006), версия за глас, пиано и лайф-електроника (2016) ** [текст: Мортен Сьондергор]

. Уейн Сийгъл (р. 1956, САЩ/Дания): Wire-Less & Wing-Full за глас с хореография и лайф-електроника (2016) ** [посветена на Ирина-Калина Гудева]

Допълнителни текстове от Богомил Гудев, Юлия Ценова, Антоан Дьо Сент-Екзюпери и от Египетска книга на мъртвите

__________

* българска премиера ** световна премиера

◊ ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ

Ирина-Калина Гудева – международно призната контрабасистка, певица и изпълнителка в интердисциплинарни пърформанси, е родена в София, а от 1990 живее в Дания и Швейцария. Завършва ДМА (днес НМА „Проф. Панчо Владигеров”) в класа по контрабас на проф. Тодор Тошев. Впоследствие учи и при Франко Петраки в Женевската консерватория, където получава наградата за виртуозни инструменталисти през 1993.

Изявява се като първи контрабасист в състави като Симфониета – Лозана, Камерния оркестър на Ньошател и оркестъра на Кралския датски театър. Голямата и страст е камерната музика – работи със състави като Ensemble 415, Swiss Consort, Kordepan, Ensemble Midtwest, Esbjerg Ensemble, Danish Chamber Players, Musica Vitae in Växjö и много други.

Със своята еклектична творческа натура тя експериментира с комбинирането на различни музикални жанрове и стилове. Обширният й репертоар включва произведения от Ренесанса и Барока до съвременно танго, джаз и електроакустична музика. Често използва специфичния си контраалтов глас като съществена част в своите пърформанси, разкривайки още едно музикално-театрално измерение на изпълнителското си изкуство. Изкушеността й от съвременната музика резултира в многобройни съвместни проекти с изтъкнати творци (композитори и диригенти) като Пиер Булез, Дьорд Куртаг, Хелмут Лахенман, Хайнц Холигер, Емилио Помарико, Пиер-Андре Валад, а също и с ансамбли като Contrechamps, Athelas Sinfonietta, Ars Nova и Ensemble Modern.

Любовта на Ирина-Калина Гудева към театъра и драмата я води до създаването на редица мултимедийни пърформанси, сред които Седмата жена, Водосвет, Пейзажи, Lavarayaha, Oración Del Fuego и Recomenzar el infinito.

Като солист и камерен изпълнител тя се изявява в различни градове на скандинавските страни, Европа, Южна Америка, Австралия и САЩ. Печели редица награди от национални и международни конкурси.

През годините работи с множество композитори, голямата част от които пишат композиции специално за нея – до този момент репертоарът й включва повече от 35 посветени на нея творби. Реализира също така редица звукозаписни албуми, издадени от компании като Dacapo, Wilhelm & Hansen, Kadima Collective и Gallo & Fidesson.

Айнар Кандинг (р. 1965) е международно известен със своята специфична звукова палитра, съчетаваща електронни и акустични партии в сложни текстури.

Дипломира се като композитор и музикален теоретик в Кралската датска музикална академия през 1993, а в периода 1994-1995 учи в IRCAM (Париж) и при проф. Лев Кобляков в Йерусалим. След дебютния си концерт в Кралската академия през 1996 се фокусира главно върху компютърната и инструменталната музика. В композирането, а също и като ключов инструмент в пърформансите си с лайф-електроника, използва специализирания софтуер MaxMSP. Въпреки интереса му към подобни медии, най-важното за него е не самоцелният експеримент с електронния звук сам по себе си, а разработването му в услуга на музикалната изразност, форма и фраза.

Като виртуоз в сферата на лайф-електрониката Кандинг участва в множество пърформанси със своя музика (често импровизирана на живо) и с произведения от композитори като Каия Саариахо, Луиджи Ноно и Карлхайнц Щокхаузен. Сътрудничи си с ансамбли като Cikada, Ars Nova, Jack Quartet, Transit Ensemble и Adpater. Също така има многобройни участия по цял свят със специализирания ансамбъл в областта на пърформансите с лайф-електроника Contemporánea, на който е артистичен директор. Като такъв, а също и като председател на концертните поредици EarUnit, той поръчва и осъществява премиерите на редица нови творби от датски и чуждестранни композитори.

Борислава Танева е пианист, камерен изпълнител, педагог, композитор и организатор на музикални събития. Активната и роля в съвременния културен живот в България и чужбина я определя като успешен широкоспектърен музикант.

Тя е лауреат на национални и международни конкурси по пиано, камерна музика и композиция в България, Италия, Япония, Гърция и Люксембург.

Понастоящем е професор по пиано в НМА „Проф. Панчо Владигеров”. Регулярно сътрудничи с консерватории в Атина, Женева, Солун, Мадрид, Люксембург, Сингапур, Париж, Катаня и др., където води майсторски класове и изнася музикални семинари на различни теми. Нейни ученици многократно са отличавани с награди на международни и национални музикални форуми и конкурси. Редовно е канена като член на жури в национални и международни конкурси в Париж, Виена, Люксембург, Андрос, Ниш, Провадия и др.

Танева е основател и член на швейцарско-българската асоциация за култура SBAC.

През 2014 е отличена с наградата Златно перо за изключителен принос към българските култура и изкуство. През 2015 и е връчена и наградата Кристална лира.

От 2016 е съпредседател на фондация „Пианисимо“.